Otrantó, 1917. május 15.
2023. május 16. írta: Csarnai Márk

Otrantó, 1917. május 15.

A nap, amikor a magyar tengerészek győzedelmeskedtek a túlerő felett

Azok számára, akik a megcsonkított országhoz szoktak, elképzelhetetlennek tűnhet, hogy 1918-ig magyar tengerészek szolgáltak az Adrián. Nem is akármilyen teljesítménnyel. 1917. május 15-én az első világháború legfényesebb győzelmét aratták Horthy Miklós sorhajókapitány parancsnoksága alatt.

curler_ausfahrt_der_k_u_k_kriegsmarine.jpg

1915-ben Szerbia legyőzését követően az Osztrák-Magyar Monarchia gyakorolta az uralmat a Balkánon és az Adrián.

Az antant lezárja az Otrantói-szorost

Az antant lemondott az Appennin- és a Balkán-félszigetek által határolt öböl feletti uralomról, ám hogy megakadályozza a Monarchia hadiflottájának kijutását a Földközi-tengerre, elzárta az Olaszország és Korfu közötti átjárót, az úgynevezett Otrantói-szorost. Emiatt a Monarchia hadiflottája 1916-tól kezdve tétlen volt, így nem is tudott jelentős befolyást gyakorolni a háború menetére. A tengerzár feltörése ezért fontos eredmény lett volna. Ennek ötlete Horthy Miklós sorhajókapitánytól, az SMS Novara cirkáló parancsnokától származott. A fordulópont akkor következett be, amikor IV. Károly flottaparancsnoknak nevezte ki Maximilian Njegovant, aki felkarolta az offenzíva tervét. A támadás haditerve 1917 tavaszán készült el, amelynek kivitelezésével Horthyt bízták meg.

A Monarchia flottája támadásba lendül

Az 1917. május 15-én kezdődő tengeri ütközetbe az osztrák-magyar flotta legkorszerűbb hajóit  a Novara, Helgoland és Saida cirkálókat, valamint a Csepel és a Balaton rombolókat  vetették be. A magyar tengerészek már a csata elején sikereket értek el, amikor az antant 12 hajóját is megsemmisítve gyakorlatilag áttörték a tengeri zárat. Ekkor azonban Brindisiből két angol nehézcirkáló indult támadásba, 5 olasz romboló támogatásával.

1280px-horthy_miklos_a_novara_parancsnoki_hidjan_1917.jpgHorthy Miklós sorhajókpitányként a Novara parancsnoki hídján / Forrás: Wikipédia

A délelőtti órákban a szembenálló felek között tűzpárbaj alakult ki. Az ütközetben Horthy zászlóshajója, a Novara találatot kapott. Szuborits Róbert korvettkapitány a parancsnoki hídon halt hősi halált. A detonációban maga Horthy is megsérült, egy időre még az eszméletét is elvesztette. Az angol-olasz erők fél 12-kor ismét támadást indítottak, azonban az időközben magához tért Horthy hívására erősítés érkezett, és mivel az erőviszonyok megváltoztak, az antant flotta végül Brindisi irányába visszavonult.

201705-otranto13.jpgHorthy sebesülése után a Novara fedélzetén / Forrás: Wikipedia

Osztrák-magyar hajók az otrantói ütközetben

sms_novara_horthy_miklos_zaszloshajoja_1917.jpgSMS Novara cirkáló / Forrás: Wikipédia

sms_helgoland_kopie.jpgSMS Helgoland cirkáló / Forrás: Wikipédia

sms_saida.jpgSMS Saida cirkáló / Forrás: Wikipédia

800px-csepel_nh87669.jpgSMS Csepel romboló / Forrás: Wikimedia

1920px-balaton_nh87668.jpgSMS Balaton romboló / Forrás: Wikipédia

A magyar haditengerészet fényes győzelme

1917. május 15-e a magyar haditengerészet fényes napjaként vonult be a történelembe. Otrantónál az Osztrák-Magyar Monarchia flottája jelentős győzelmet aratott, amely hosszú ideig biztosította a központi hatalmak tengeralattjáróinak könnyebb mozgását. A zárlatot az antant hónapokig nem tudta visszaállítani.

A csatában a Monarchia részéről nem süllyedt el hajó, míg a nagyobb tűzerővel és kétszer annyi legénységgel rendelkező antant komoly veszteségeket szenvedett.

spomenik_u_utvrdi_na_prevlaci.jpgAz otrantói hősök emlékműve a Prevlaka-félsziget (Horvátország) csúcsán található Punta d'Ostro erődben / Forrás: Wikipédia

A győzelem kivívásában Horthy Miklós személyes bátorságának elvitathatatlan szerepe volt. IV. Károly 1918 februárjában soron kívül ellentengernaggyá léptette elő és kinevezte a Monarchia flottaparancsnokának.

Csarnai Márk

Források:

Borhegyi Péter: Az otrantói csata

Harmat Péter Árpád: 100 éve volt az Otrantói csata, Horthy győzelme az Adrián

Turbucz Dávid: A Horthy-kultusz alapja: az otrantói ütközet

Paul G. Halpern: Otrantói ütközet - Az Adria bejáratának ellenőrzése. Győr, Laurus Kiadó, 2007.

A bejegyzés trackback címe:

https://csarnaimark.blog.hu/api/trackback/id/tr7618124994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása